mandag 11. juli 2011

Når hunden ruller seg i møkk....

I går kveld (som alle kvelder) gikk jeg en sen tur med hundene. Jeg liker å gå ut når de aller fleste i nabolaget har lagt seg. Hvorfor? Det så deilig og stille i natten. Ingen mennesker eller hunder å møte. Bare noen frosker, mygg og katter som lusker rundt i buskene. Av og til har vi også møtt både rev og grevling, da er det plutselig ikke gøy å gå ute i natten! 

Men tilbake til saken: I går når vi gikk vår sene kveldstur rundt midnatt, møtte vi hundenes aller beste venner, Fabian og Maja med eieren. Vi bestemte oss for å gå ned turstien og slippe hundene løse så de fikk løpt litt. Vel fremme nede ved vannet forsvinner Luca. Luca stikker aldri av og kommer alltid på innkalling, bortsett fra hvis det er en eller annen form for MØKK i nærheten. De andre hundene forsvant også og vi gikk for å se hva det var de gjorde. Litt bak noen busker lå det en engangsgrill og masse søppel etter noen som hadde vært og grillet tidligere på kvelden. Der sto hundene og rotet i søpla (noe som jo ikke er så ille, men det irriterer meg fortsatt at folk ikke kan kaste søpla si når søppeldunken står maks 3meter unna.) Luca kom gående ut av lyngen og luktet bokstavelig talt dritt. Etter nærmere undersøkelse var han ikke lenger beigefarget i brystet. Han var beige med brune striper! Han hadde vært og rullet seg i møkk litt lenger borte. ÆSJ! Det skjer alltid ”når det ikke passer”. Det passer selvsagt aldri, men jeg har liksom ingen interesse av å begynne å vaske han etter kl. 12 på natten. Det samme skjedde på en annen plass tidligere i uken også. Da hadde jeg masse jobb jeg skulle gjøre etter turen, men måtte heller sette i gang å vaske grisen! 

Da vi kom hjem bar det rett i dusjen og jeg tok på meg engangshansker og fant frem den dyptrensende sjampoen. Engangshansker er gull verdt å ha liggende når man har hunder. Enten du skal rense sår, tømme analkjertler eller vaske grisebikkjer er de kjekke å ha. De kjøpes billig på apoteket. Anyway, da jeg fikk blåst han nesten tørr, oppdaget jeg at han fortsatt luktet litt foran på halsen - enda så godt som jeg vasket han! Jeg orket ikke tanken på å ha en slik illeluktende hund ligge i sofaen, så da måtte jeg vaske hode og hals en gang til! 

Nå er han ren og pen og jeg håper det varer litt lenger enn fire dager!

Jeg har forsøkt å google dette emnet mange ganger, men har aldri funnet noe særlig om det. Goldie var også ivrig på å rulle seg i møkk og døde dyr før. Spesielt døde fugler, hun fant de overalt! Hun er heldigvis ikke så ille lenger *bank i bordet*
 I boken ”Forstå din hund” står et lite avsnitt om hunder som ruller seg i lukter: 

Sakset fra boken ”Forstå din hund” av Anders Hallgren.

Rulle seg i lukter
”Mange hunder ruller seg med synlig begeistring i illeluktende etterlatenskaper på bakken. Det hadde en hensikt før i tiden. Nå har det ikke så mye hensikt, siden det ubønnhørlig fører til et bad.
Det er vanskelig å si hvorfor hunder gjør dette. Det fins flere teorier. En av dem er at hunden prøver å overdekke sin egen lukt når den skal smyge seg inn på et bytte. En nyere og trolig riktigere teori er fremsatt av den amerikanske ulveforskeren Lopez. Han mener at hundedyr kan meddele sine flokkamerater hvor det fins mat, ved å rulle seg for eksempel i et dødt dyr. En ulv eller villhund som er ute og speider etter bytte på egenhånd, kan rulle seg u et kadaver eller i avføring etter et byttedyr og så oppsøke flokken med budskapet om maten. Dette skjer også hos andre arter. Det er for eksempel slik bier bringer budskap om føde til andre bier.” 

Phu! Nå har jeg hvertfall fått ut litt frustrasjon! Luca er selvsagt den nydeligste hunden i verden, bortsett fra når han gjør slike ting!

2 kommentarer:

  1. Huff, eneste trøsten får vel være at han er lys i pelsen, så det synes godt hvor møkka er... men noe møkk er værre enn annen møkk.. og det er ikke lett med lang pels som skal vaskes og tørkes heller (midt på natten). Stakkars deg! Trøsteklem fra Nemi

    SvarSlett
  2. Ganske ekkelt at de gjør slik, men heldigvis går det an å vaske dem :) Veldig glad jeg har blåseren, for da går det mye fortere å tørke dem!

    SvarSlett